Vetrna elektrarna
Damir Kralj
Franz List
Izziv
Druge države, drugi običaji!
Strokovnjaki podjetja Prangl so poskrbeli že za namestitev več tisoč vetrnih turbin, a to je bila prva tovrstna naloga v Srbiji. Podjetje Prangl je zaradi svojega strokovnega znanja in izkušenj cenjen partner v industriji vetrne energije. Strokovno znanje rumene ekipe je vedno dobrodošlo - še posebej, ko gre za "nove" trge.
Naša rešitev
Prve kitajske vetrne turbine v Srbiji
Proizvodnja električne energije iz vetrne energije je bila v Srbiji še pred kratkim v povojih. Vendar se danes vse več ljudi odloča za ta trajnostni vir energije tudi tam. Načrtuje in izvaja se vse več vetrnih elektrarn, kot je vetrna elektrarna Alibunar v pokrajini Vojvodina. Za postavitev vetrnih turbin je bila pooblaščena družba Prangl Srbija. To so prve vetrne turbine v Srbiji, ki jih je dobavil kitajski proizvajalec. Prve vetrne turbine z močjo 3,3 megavata so bile nameščene maja in junija 2023.
600-tonsko dvigalo z rešetkasto roko
Za postavitev vetrnih turbin, od katerih ima vsaka višino stebra 100 metrov, je bilo mogoče uporabiti samo 600-tonsko dvigalo z rešetkasto roko. To dvigalo ni popolno le zaradi svoje izjemne moči. Nizki stroški mobilizacije in dejstvo da ga je mogoče hitro premakniti iz enega stacionarnega območja na drugo, so bili prav tako jasni dejavniki, ki so govorili v prid tega velikana iz rumene flote. Veliko dvigalo je bilo konfigurirano s skupno dolžino sistema 120 metrov. Skupaj je rumeni velikan tehtal 568 ton. Vsekakor so bile najpomembnejše dvignjene komponente strojnice, vsaka tehta 123 ton in meri 11,4 metra v dolžino.
Predhodna montaža rotorske zvezde
Če je bil generator najtežji del vetrne turbine, ki ga je bilo potrebno dvigniti, je bilo pozicioniranje rotorske zvezde najtežje. V tej vetrni elektrarni so bile vse tri vetrne lopatice vnaprej nameščene in dvignjene kot celotna enota. Vsaka od treh lopatic rotorja je dolga 81 metrov in tehta 19 ton, samo rotor pa 40 ton. Tako je imela celotna zvezda premer 162 metrov in težo 101 tono. Predmontaža kril je bila izvedena s pomočjo 100-tonskega in 95-tonskega pomožnega dvigala: Že nameščene lopatice rotorja je vsako držalo v ravnotežju s pomožnim dvigalom, dokler niso bila pritrjena vsa tri krila.
Dvig z dvema pomožnima dvigaloma
Zadnji korak je bil, da so zvezdo rotorja obesili, jo zavrteli in dvignili: dve lopatici rotorja sta bili vzporedno dvignjeni s pomožnimi dvigali – dokler ni bila zvezda rotorja navpično obešena. Povezava s pomožnimi dvigali se je nato sprostila in dvigalo z rešetkasto roko je počasi dvignilo zvezdo rotorja do višine generatorja. Po zasuku je bilo mogoče rotorsko zvezdo previdno približati končnemu položaju na generatorju in jo nato namestiti. Komunikacija med mednarodnimi ekipami je delovala zelo dobro. Po zaslugi Prangla lahko torej izgradnjo prvih kitajskih vetrnih turbin v Srbiji štejemo za popoln uspeh.